מהם מבחני המחוננים?

תוכן עניינים:

עד לפני כמה שנים מערכת החינוך נתנה פתרונות רק לתלמידים ממוצעים או לתלמידי החינוך המיוחד שהיו דווקא כאלה בעלי עיכובים שונים בתהפתחות או בעלי לקויות למידה מאובחנות. לאחרונה יש מודעות גבוהה שגם תלמידים בעלי כישורים גבוהים זקוקים להתייחסות נפרדת, כמו למשל המחוננים.

 

מי נחשב למחונן?

ההתייחסות במערכת החינוך כלפי תלמידים בעלי כישורים יוצאי דופן קשורה הן למחוננים והן למצטיינים. מדובר בעשירון העליון של התלמידים כפי שיאותרו ויאובחנו במבדקים שונים לאיתור מחוננים, כלומר יהיו עשרת האחוזים של אלה שהשיגו את התוצאות הגבוהות ביותר. מבחני מחוננים שנערכים מטעם משרד החינוך מיועדים לאיתור התלמידים האלה על מנת להציע להם ולהורים שלהם מסגרת חינוכית נפרדת או כזאת שמתווספת על תוכנית הלימודים בבית הספר הרגיל, בה הם יוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם וימצאו עניין רב יותר בלימודים.

 

איך מאתרים את התלמידים המחוננים?

כיום כבר מדובר במנגנון יעיל מאד של משרד החינוך שבהחלט נותן את המענה הדרוש והמתאים לתלמידים המחוננים. האיתור מתחיל כבר בכיתה ב' שבתחילתה מתקיים מבחן מחוננים שלב א'. מדובר במבחן שכיום יש לא מעט הורים שמכינים את הילדים לקראתו וחלק מהתלמידים יקבלו ציון גבוה שבעזרתו הם יעברו לשלב האיתור הבא – מבחן שלב ב' שייערך בהמשך השנה וקרוב יותר לסיומה. בדרך זו של סינון ושל קיומם של שני מבחנים קל יותר לוודא שאכן מאתרים את התלמידים בעלי הכישורים והיכולות הגבוהים ביותר שיש להם סיכוי טוב להצליח במסגרת הלימודים שמתאימה למחוננים ושבה הם ימצאו אתגר לימודי וחינוכי.

 

איך להתייחס למבחן המחוננים?

לכל הורה יש את השקפת העולם אשר קשורה בחינוך הילדים שלו ובשליחתם למסגרת לימודית שמתאימה להם או לאורחות החיים המשפחתיים. יש הורים שיכינו את הילדים שלהם לקראת המבחן הזה ויש כאלה שיעדיפו לבחון בעצמם איך הילדים מתמודדים עם המבחן. חשוב להבין שלא לכל ילד מתאימות המסגרות המיועדות לתלמידים מחוננים ולכן חשוב מאד לאפשר לילד להתפתח על פי היכולות והכישורים שיש לו ולא כאלה שמנסים להעניק לו לפני מבחן זה או אחר. חשוב מאד לשים לב לפן הרגשי של המבחן ולתחברות שלעיתים קרובות נוצרת בין הילדים שניגשים למבחנים לאיתור מחוננים. יש חשיבות גבוהה לכך שכל ילד ימצא את עצמו במסגרת חינוכית שמתאימה לו ולכן לא מיד כדאי לדחוף את הילד לקבלת ציון גבוה במבחן לאיתור מחוננים. גם במסגרת הלימודים הרגילה אפשר וכדאי לתמוך בילד ולהציע לו כל סוג של עזרה.